Virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) är nästa stora tekniska utveckling. De kommer att förändra helt och hållet hur vi arbetar, lär oss, leker och kommunicerar. Det finns nu många mjukvarulösningar som kan hjälpa dig att införliva dessa i ditt företag.
Den här artikeln ger dig en kort översikt över virtuell verklighet och förstärkt verklighet så att du vet vad de är och om de kan vara användbara för ditt företag.
Vad är virtuell verklighet?
Virtuell verklighet är en digital miljö som skapas med hjälp av programvara som kan återskapa aspekter av en verklig miljö och få dem att verka verkliga. Det mest uppenbara användningsområdet för virtuell verklighet är underhållningsindustrin.
Detta omfattar videospel, filmer och andra former av digitala medier. VR kan också användas terapeutiskt, till exempel för behandling av fobier eller posttraumatiska stressstörningar. Det finns också tillämpningar inom utbildning, träning, hälsovård med mera.
Virtuell verklighet kan också användas i affärssammanhang. VR har potential att helt förändra hur människor får information, upplever produkter och interagerar med varumärken. Människor kan transporteras till olika platser, träffa kändisar, få utbildning i nya färdigheter och mycket mer.
Hur virtuell verklighet fungerar
VR är en teknik som använder hårdvara och mjukvara för att skapa en realistisk miljö. I VR skapar datorn en 3D-miljö som låter någon se och interagera med miljön som om den vore verklig. Detta görs med hjälp av ett headset som antingen sitter på en persons ögon eller är inbäddat i en dator.
VR-programvara kan användas för många olika ändamål. Den vanligaste typen av VR-tillämpning är spel, där headsetet låter en person se och interagera med avatarer av andra människor och/eller datorgenererade miljöer. VR kan också användas för utbildning. Pedagogiska VR-applikationer låter människor uppleva olika ämnen på nya sätt och sätter dem i situationer så att de kan lära sig ett nytt perspektiv.
VR kan också användas för hälso- och sjukvårdsändamål. Med avancerad teknik kan virtuell verklighet användas för att behandla en rad olika medicinska tillstånd, bland annat PTSD, fobier och smärta.
Hur förstärkt verklighet fungerar
AR är nästa steg i utvecklingen av VR. Den använder teknik för datorseende, rörelsespårning och 3D-modellering för att kombinera det som syns och hörs för att skapa en mer realistisk upplevelse. AR är lite som en ”förstärkt” verklighet – den lägger till något till det som en person ser eller hör.
AR kan användas för många ändamål, bland annat av varumärken för att bygga upp sin image. Ett flygbolag kan till exempel göra reklam för en upplevelse där du ser planet i verkligheten och sedan i AR ser du planets interiör, de snacks du kan äta under flygresan, din plats och hur lång tid flygresan kommer att ta. AR kan också användas i utbildningssyfte, till exempel genom att visa en bils reglage på en vägg och låta en person lära sig att köra genom att bara titta på reglagen. AR har också potential inom utbildning.
AR kan användas för att låta människor utforska ämnen som vetenskap, historia eller språk på nya sätt. AR kan också användas för att låta människor uppleva nya platser, t.ex. genom att placera dem på ett museum där de kan utforska utställningsföremålen.
Behöver vi verkligen virtuell och förstärkt verklighet?
Du kanske tänker att virtuell och förstärkt verklighet är dyrt och onödigt, men verkligheten är att de har visat sig vara användbara på många sätt. De kan användas för att hjälpa till att utbilda människor, förbättra utbildningen, skapa nya upplevelser och mycket mer. De kan också användas i affärssyfte.
Vissa företag använder till exempel AR för att låta kunderna se hur produkter fungerar innan de köper dem. På så sätt kan de undvika att köpa produkter som inte passar dem och/eller se om en produkt skulle fungera för en viss typ av person. VR kan också användas i affärssyfte, till exempel för att hjälpa till att utbilda människor att utföra nya jobb, skapa nya upplevelser för kunderna och mycket mer.
Fördelar med virtuell och förstärkt verklighet i näringslivet
Tänk på de potentiella fördelarna med virtuell verklighet i en affärsmiljö. Ett scenario skulle vara att hjälpa kunderna att uppleva din produkt på ett sätt som de annars inte skulle kunna göra. En tillverkare av golfklubbor skulle till exempel kunna låta golfspelare uppleva klubban ur ett spelarperspektiv, låta dem interagera med klubban (till exempel lägga den i sin väska eller svinga den med ett klubbhuvud mot en vägg) och uppleva hur det skulle kännas att svinga klubban.
Ett annat exempel är att ett vårdföretag kan låta patienter uppleva virtuell verklighet för att hjälpa dem att visualisera sitt tillstånd, så att de kan se hur deras kropp skulle kännas om den skadades eller hur vissa ingrepp skulle kännas.
Viktigaste fördel
Virtual reality är här för att stanna och kommer att påverka hur vi kommunicerar och interagerar dagligen. Tekniken har utvecklats så långt att den kan transportera dig till andra platser, sätta dig ansikte mot ansikte med kändisar eller låta dig uppleva något helt nytt.
Alla dessa nya sätt att kommunicera, interagera och dela information har potential att bli vanliga. Med detta i åtanke måste företagen förbereda sig nu så att de kan dra nytta av denna växande trend.
Virtuell och förstärkt verklighet i näringslivet
Virtuell verklighet är en teknik som kan transportera dig någon annanstans och/eller ge dig en ny upplevelse. Augmented reality, som namnet antyder, lägger till något till det du ser med blotta ögat. Genom att använda dessa tekniker kan företag skapa en upplevelse som är helt ny och/eller transportera kunderna till andra platser. Dessa nya sätt att kommunicera, interagera och dela information kan hjälpa företag att sticka ut från sina konkurrenter. Med detta i åtanke måste företagen förbereda sig nu så att de kan dra nytta av denna växande trend.
Hur kan jag komma igång med virtuell och förstärkt verklighet?
Det bästa sättet att börja med virtuell och/eller förstärkt verklighet är att prata med en rådgivare på det företag du vill starta. Virtuell och förstärkt verklighet kan vara mycket användbart för att starta ett företag eller för att förbättra ett befintligt företag.
Slutsats
Virtuell verklighet och förstärkt verklighet är nästa stora tekniska utveckling, och de kommer att helt förändra vårt sätt att arbeta, lära, leka och kommunicera. De kan användas för att hjälpa till att utbilda människor, förbättra utbildningen, skapa nya upplevelser och mycket mer.
AR är nästa steg i utvecklingen av VR och använder teknik för datorseende, rörelsespårning och 3D-modellering för att kombinera det som syns och hörs för att skapa en mer realistisk upplevelse. Denna teknik kan användas för många ändamål, bland annat av varumärken för att bygga upp sin image.
Ett flygbolag kan till exempel göra reklam för en upplevelse där du ser planet i verkligheten och sedan i AR ser du planets interiör, de snacks du kan äta under flygningen, din plats och hur lång tid flygningen kommer att ta.
VR kan också användas i affärssammanhang, till exempel för att hjälpa till att utbilda människor till nya jobb, skapa nya upplevelser för kunderna och mycket mer.